Skriv ut / Spara till pdf
Översyn
hankincopy.se

Sammanfattning

Webbsidan skulle behöva ett lyft rent grafiskt. Startsidan känns väldigt kompakt. Den behöver bli mer "luftig". Den övre loggan stjäl onödigt mycket utrymme och meny, introtext och foto får slåss om utrymmet som finns kvar. Texten, som ju är det viktigaste här, borde lyftas mer. Som den är nu inbjuder den ej till läsning. En bättre textformattering eller typsnittsbyte rekommenderas. Färgskalan går mest i grått, vilket jag inte har några synpunkter på. Dock saknas en stark accentfärg för att få lite liv i sidan.

Översyn hankincopy.se

Generellt

Föreslagna åtgärder:
Tid:
  • Nytt modernt utseende
Sajten känns väldigt kompakt och skulle behöva få en mer luftig design. Texten bör lyftas fram då den är central för verksamheten och ges mer luft omkring samt formatteras med något större typsnittsgrad, balanserat radavstånd m m. (Se bilaga 1 för ett exempel på mer luftig design.)
16 tim
  • Responsiv design
Responsivitet gör att sajten skalas efter skärmstorlek vilket gör att sajten ser bra ut och är lättnavigerad även på telefoner och läsplattor. I takt med att mobilsurfningen stadigt ökar känns responsivitet alltmer angeläget.
16 tim
  • Lägg till Google Analytics
Skapar möjlighet att få besöksstatistik på din sajt. En gratistjänst från Google som ger dig tillgång till mycket detaljerad statistik. Rekommenderas starkt.
1 tim
  • Öka säkerheten mot hackerattacker
Wordpress har i grunden ett ganska bra skydd mot intrång av hackare men det finns ett antal åtgärder man kan göra för att göra sajten ännu säkrare.
1 tim
  • Se över typsnitt och textformattering
Ifall du inte tycker det är värt pengarna att se över hela sajtens utseende är ett alternativ att endast se över textformatteringen för att lyfta texterna. Typsnitt, radavstånd, textstorlekar m m.
4 tim
  • Referenser borde lyftas
Du har många och fina referenser men som de är nu döljs de bakom ett högst anonymt menyval "Om HankinCopy". Jag fattade iallafall inte att jag skulle hitta referenser under det menyvalet. Förlagen åtgärd 1. Ändra menyvalet till ett tydligare: "Vad tycker mina kunder" eller liknande. Åtgärd 2. Lyft referenserna ytterligare genom att lägga till en tydlig knapp på startsidan som även leder till referenserna. Pratar vi total redesign av sidan så skulle jag lägga åtminstone en referens med namn och foto direkt på startsidan med länk till de övriga referenserna, Referenser är guld värda.
1 tim

Undersida – Om HankinCopy

Föreslagna åtgärder:
Tid:
  • Formattera referenserna
Upplever presentationen av referenserna ganska röriga. Snyggt och vanligt förekommande är att man sätter kommentarerna innanför citationstecken med namn på referensperson och företag under. Foto på sidan om så finnes. Och arbetat för att i största möjliga mån få ett foto. Referensen känns tyngre om ett foto också är med. En logga känns väl anonym och hade nog skippat den helt. Jag skulle även valt här att sätta själva citatet i en större textstorlek och referenspersonen i mindre textstorlek istället som nu, tvärtom.
3 tim

Undersida – Kontakt

Föreslagna åtgärder:
Tid:
  • Styla Formuläret
Kontaktformuläret känns onödigt litet och ser inte så inbjudande ut. Skulle behövas fixas till lite. Större fält, ta bort indraget så det ligger direkt under rubriken. En lite trevligare Skicka-knapp.
2 tim

Sökoptimering

Vi använder oss av SEO-företaget Top Visibles analysverktyg för att se hur olika relevanta sökord är optimerade på er sajt. Varje sökord får en poäng mellan 0 och 100, där 100 är det optimala. Att få 100 poäng på varje relevant sökord är mycket svårt men man bör iallafall ligga över 70 på de mest relevanta sökorden. Detta för att öka sina chanser att komma högt i google-sökningar.
Sökord:
copy
55 av 100

copy malmö
32 av 100

copywriter
39 av 100

copyriter malmö
32 av 100

skribent, skribent malmö
32 av 100

copytext, copytext malmö
32 av 100

Samtliga testade sökord har en poäng under 70 och är i behov av att optimeras.
Föreslagna åtgärder:
Tid:
  • Sökoptimering
5 tim

Bilaga 1

Bilden visar startsidan för en annan copywriter. Det är lite den här känslan jag vill åt. Mer luft. Ett modernare uttryck. Hennes text lyfts fram här på ett annat sätt och känns central.

Detta dokument är framtaget med Ei Smartdocs, ett smartare sätt att skapa företagsdokument. Med Ei Smartdocs skapar du på nolltid professionella affärsdokument direkt i din webbläsare. Snabbt, enkelt och tillgängligt överallt. Läs mer på www.smartdocs.se.